Leggiamo e...

 I nomar de' lot dal ca populeri


Autore : mauba
Mercoledì, 31 Marzo 2010 - 20:18
I nomar de' lot dal ca populeri di Dolfo Nardini.

E' possibile richiedere il volume alla libreria Bettini di Cesena (0547/21634) che provvederà ad inviarlo senza ulteriori spese di spedizione.
Il costo del volume è di 20 euro.



Presentazione del volume a Santo Stefano di Ravenna presso la sede dell'Associazione Schurr - 24 agosto 2007.




Ho già parlato de in Nomar de’ lot dal ca populeri e di Dolfo Nardini in altre occasioni, per cui, questa sera non mi vorrei dilungare per risparmiare tempo da dedicare alla lettura.

Il libro, già dal titolo si da come una sorta di smorfia tradotta in romagnolo, è questo, ma in effetti è anche molto altro.
I significati dei numeri riportati, però, non sono quelli della smorfia tradizionale (napoletana). Quelli a cui si è rifatto Nardini sono i significati che venivano attribuiti ai numeri mentre si giocava a tombola nel circolo della case popolari dell’ippodromo, a Cesena. Significati quindi che spesso non coincidono con quelli della smorfia napoletana e molte volte strettamente locali, come ad esempio: il numero 8, che a Cesena, e solo a Cesena sta per il Cimitero. Perché il cimitero di Cesena è in via Pacchioni n. 8.

Il libro è un libro complesso e per la sua struttura caotico, o almeno apparentemente caotico e disordinato, perché se si riuscissero a cogliere pienamente i rapporti profondi che legano i numeri ai loro significati simbolici, probabilmente tutto apparirebbe più chiaro.

Per comprenderlo pienamente è necessario il possesso di più chiavi. Tre in particolare:
- La conoscenza del pensiero magico cabalistico
- La conoscenza della cultura popolare romagnola (e in particolare cesenate)
- La conoscenza della storia e dei personaggi delle case popolari dell’ippodromo di Cesena.

Nei novanta numeri del lotto è racchiuso tutto il mondo. Dalla creazione all’inevitabile fine. Non c’è da stupirsi quindi se il libro ci sembri a prima vista caotico. Ma cercandoli bene i nessi tra gli argomenti ci sono e proverò ad individuarne alcuni.

Il mondo dalla creazione sino all'inevitabile fine:

66 - Sentasia, la Creazion de’ mond (66). A i timp di timp. Mo prema de’ Bisnon (66) o dla Nona dla nona (66), e prema incora. Ch’u s’avdet int e’ Scur (4) una Saeta (66), pó una Gran bota (66), e l’incmizet a Piov (89). A Zil sfond (71). Un’Acua dla Madona (66)! E da cl’acua un Mirecul (66). E’ daset fora al Pienti (66) e tot al Bes-ci (66): i Fasul nir (66), al Manini (66)... fina a e’ Melingarnè (66); da i Caval (65) a i gnescul de’ Murbel (65), che j è acsé znin da no putés avdéi… E pó ’csé, e’ via e’ via, tot l’Enciclopedia (65). Só fino a j Oman (90), pur sia, ad tot al razi: i Grand (57), i Znin (66), Quii ch’i va ben a scola (66) e j Imbezel (66), Quii ch’i va in machina (66), o Ch’i va a la partida (66)… Precis al Doni (16), e’ compagnia bela, ch’e’ sipa una Culona (66) o ’na Zitela (66).

- Il sole: 1 - E’ sol l’è un . Un nenca e Rozlamerda. L’era za ‘sé da quand, ai timp di timp, u j era J Egiziin, ch’ l’adureva…
- Il cielo: 3 – E’ tre l’è e’ zil ch’u t’sta sora la testa…
- Il cielo stellato ed il buio: 4 - Quatar l’è e’ zil pin ‘d steli che se l’è dé e’ fa tre. Quatar l’è e’ scur, e’ scur mo no la nota…
- La luna: 6 - Se e’ sol l’è un, la luna la fa e’ sia… S’la è meza (3) tre; utenta quand la è pina (80), un quert (33) l’è trentatré. S’la ngn’è (17) diset, e ’lora l’è un bel Scur (4). S’u j è l’Eclissi (70) stenta. Trentazenqv quand la cres (35), e trentasia s’la cala (36). Sti nomar pó i vel sol quand ch’la j è zala, parchè s’la è rosa (55) la fa zinquentazenqv. Mo s’la fa e’ sia quand l’è ch’la l’fa ste sia…


E così via... Il tuono è 7, 12 i segni dello zodiaco, ecc…

La religione popolare, religione che ha le sue radici nel cristianesimo, così come nelle regioni pagane che lo hanno preceduto e che pur rifacendosi a miti e tradizioni della Chiesa cattolica, non ha nulla a che fare con essa. La religione del popolo non è la religione dei preti. E’ qualcosa di diverso e lo vediamo subito:

- Adamo ed eva: 16 - Seg l’Oman cun la berba (16). Che Pataca (23) d’Adamo (16), ch’l’Amaestreva al semii (16) e ch’u s’faset Freghè (22) da la su Moi (11). Eva (53) cla Bionda (56). E tot par ona Mela (2).
- Gesù Cristo: 33 - Trentatré, u i fa j an de’ Signor (33). Mo però no e’ ba. E’ fiol. Che l’era zovan quand ch’i l’à ‘mazè. U l’fa i su an (33), e u l’fa enca Lo in parsona (33). Che e’ su Ba (90) inveci e’ fa i nuventa, precis a e’ Sperit sent (90), una Culomba (24). E l’è nuventa ench quand ch’j è tot Tri insem (90.

E così via: l’8 è la Madonna, 12, chiaramente, gli apostoli, ma Giuda fa 69. Poi ci sono gli angeli, gli arcangeli, ecc. Ma c’è un numero anche per il peccato, il 3, mentre il 34 è il peccare di nuovo, per i miracoli il 66, per la divina provvidenza il 14, ecc.

Il 60 è il numero dell’Ostia benedetta, un pezzo di vera teologia popolare:

Senta l’è l’Os-cia (60). Ch’l’è l’Os-cia de’ Signor (33), o l’Os-cia ad Dio (90). Chi è un e du insem, enzi j è tri: e’ Ba (8), e’ Fiol (50) e nenca e’ Sperit sent (90). Una Culomba (24). E e’ fat ch’i sipa Tri e insem sol un (90), Ciou! L’è un Misteri (71)! E ’d quest u n’s’pò dì gnint. E nenca l’Os-cia pó, la pè un biscot e inveci quand la è in Boca (80) e’ guenta Cecia (80), la cecia de’ Signor. Quest l’è un Mirecul (66)!


Sempre per restare nell’ambito della religione popolare vediamo il numero 77, quello del diavolo:

77 - E’ Dieval (77), stentaset. Brot (2). Stort (77). La Testa d’animeli (77). Nes taié (77). Un Fié (77) ch’u t’Invurnes (77). Se no un Bel (6) Zovan (57) Caluros (77). E’ Capot rot (77). La Berba ch’la è da fè (77). O un Prit de’ semineri (77), cun la Cerga (77) ch’u s’Intona al mudandi (77), e un gran udor d’Arost ‘d baghen (77) in zir. La Luserta macoda (77). Un brench d’Usel tot Nir (77). Dal volti u s’ved cmé un Cutaden ch’e’ sapa (77), d’là de’ Canzel (77) d’un Campsent ch’l’è cius (77). Se ta t’Avsen (64) e’ guenta un Brench ’d furmighi (77) o un Cadevar schifos, andè da mel (77). L’è Un ch’l’à schiv di boch (77). ’Na Dona a lè int e’ ces (77), a la tualet, dop ch’la à Finì ad magné (77). Ch’la Ciud la porta (77), mo prema la s’Fa avdéi (77). Un cun e’ Vstì da megh (77). La Bela figa (6) ch’u j era a là a la Festa (77), cla Sereda (77), cun chi gran Tach (77), ch’la t’s’è Tacheda ’dos (77). E t’é Balè (3) fin a Ingranchit i pia (77), e pó t’ci armast a lè cmé un Campanaz (77). Un Vstì da cumadè (77). Cumé t’al vì t’al vì. Che l’epa al Corni (77) o no. Sempra Cativ (61) cmé un Inquilen cativ (77), o e’ Ramatisum (77) quand ch’u t’ciapa d’ad bon. L’è inotil dì ch’u ngn’è. L’è int la tu Testa (55). Calè (42) int e’ Fond (26), sota l’Impalcadura (77). A lè Masé (40 ) int e’ Scur (36) tra i Sembul (38) dl’Alchimia (77). Cmé un’Isola int e’ mer (77). Pó e’ Monta (69) e ta n’t’un dé. E u t’fa vnì voia ad ‘Mazè cun un baston (77) quii ch’i Fa de’ casen (77). Sciazèi cmé di pignul (77). L’è la Superbia (77) d’un Cunsult d’avuchet (77). I Soci quand ch’i ragna (77), un Ragnadez ‘d puteni (77)! U t’dis ad Taiet al veni (77) inveci ad Fet la berba (85). U t’dis Acsé o acsé (77) u ngn’è etar mod. Tisterd (77)! Che se ta i Guerd (33) pó t’Vì (7) che un etar mod u j è. U s’Atrova (21) sempra. L’è cmé un Ases (77) ch’e’ Cova (90). Incua u t’fa Vinz un teran (77), o u t’Fa la grezia (77) ad Spusè cla tua amiga (77), ch’la j è Blina (21). E pó e’ de’ dop selt pr eria, cmé Nitroglicerina (77).

Queste figure religiose: il diavolo, l’angelo, la Madonna, o Gesù Cristo, sono anche dei grandi archetipi dell’incoscio, (cioè simboli particolarmente carichi di significati), a queste figure se ne affiancano altre, che non hanno nulla a che fare con la religione ma che, sono anch’esse di grande potenza evocativa:

9 l’uomo nero : e nir
11 la moi
14 l’imbariig
17 la nona
22 la Strolga
47 e’ mort
50 la dona
54 la mama
57 e’ gob

assieme a questi tanti altri, ma quelli più forti e più carico di significati inespressi sono la morte: il numero 13 e la paura, il 90

13 - Treg l’è la Morta (13); i Murt (13), e i Mog de’ bo (13). La Rosa (13); l’Oman lop (13), e la Timpesta (13).

Accanto alla morte c’è la paura, il 90, con cui si chiude la serie dei numeri. L’uno era il sole, la vita. Ma alla vita non si contrappone la morte 13, che è la morte del corpo, ma la Paura, il 90, che è la morte dell’anima. Nel mondo dei simboli comunque, non c‘è mai nulla di definitivo e ogni simbolo si rovescia nel suo contrario. C’è sempre una via d’uscita (Nardini ce lo dice anche nel diavolo). Per questo il 90 è la paura, ma nello stesso tempo anche il coraggio. Il 90 è il simbolo dell’uomo (fatto di paura e coraggio insieme), ma anche di Dio (che per il pensiero magico neoplatonico è dentro e fuori dall’uomo nello stesso tempo).,

90 - Nuventa, la Paura (90), e po’ e’ Curag (90). L’Oman (90) e Dio (90), e nench Gratès e’ cul (90).

La chiusa è espressamente nardiniana, che sempre, accanto ai grandi concetti, o agli argomenti che trattano di massimi sistemi, ha il gusto di far ritornare il lettore, al quotidiano, alla vita reale, che è quella di tutti i giorni. Ora però basta con le spiegazioni. Se ci si lascia prendere non si finirebbe più e vi presento qualche altro pezzo:

Nel sessantatre compaiono, come in tante altre occasioni, gli abitanti delle case popolari:

63- Sentatré l’è l’Anerchich (63), e utentun u l’fa inveci l’Anarchia (81). Sentatré Streda, e’ ba dla Bruna seca, ch’e’ faseva i Cumizi (45) da e’ Balcon (50) int e’ sgond Pien (3), ch’e’ guerda la via Emilia. E l’era Anerchich (63). l’Onich (8) ch’ò mai Cnusù (17). E a m’l’arcord ch’i l’purtet via cun la Barela (16), zó par al Scheli (36), pr andè là int i Vicioni (54). Una Matena (48). Che lo u ngn’i vleva andè. E’ Cumunesta (28) inveci e’ fa vinciot e e’ cumunesta l’era Giacumela. Vec (53) e Cativ (69). Cun che Fazulet (70) ros d’atond e’ col. Sempra a Ragné (22). Che nun Burdel (11) a Fasami trop casen (23). E pó u s’Daseva dria (44) cun la Zaneta (10). Ristin inveci l’era tot pr i prit (19), e a Maz (5) tot in ca sua a Dì e’ ruseri (20), che dop pó e’ Prit (28) u s’faseva avdéi al Filmini (65), di Misiuneri (32), ch’u s’i magneva i Nir (20). Lo l’era Calzuler (7) e aglj ori ch’u n’aveva gnint da fè, l’andeva a Spazè in cisa (75), a lè a San Roch. E un dé “Mirecul! (66)”. L’è andè a Sguilé (68) a lè sora a un Straz (63) bagné, e da che dé lo l’à smes ad pulì. U n’è stè só pió. Che e’ Signor (33), u s’ ved ch’u s’era stof ad tot cla Porbia (48)! E lo l’à zirat sempra in Caruzela (22)….

83 - Utentatré, la Scureza (83). Cumé e’ S-cioch (69) d’una Pegna (83), int e’ Silenzi (90). A la Mesa (26), la Nota de’ Nadel (25). Ciou! La i scapet ad bota, a l’Impruvisa (89), int e’ moment che e’ Prit (40) l’alzeva l’Os-cia (60) e lo u s’Miteva in znoc (90). I s’Vultet (24) tot. Intent che lo, Cunfus (3), e’ Maseva (85) la faza, par no vdéi, int un Fazulet sporch (83). Un Atum (25), e pó u la Tiret só (80). E u s’ vultet nenca lo.

Ci sono poi i sogni, nel libro se ne incontrano diversi, esempi il 48 o il 62:

48 - Quarentot, e’ Mort ch’e’ scor (48). Mo quand ch’e’ scor csa disal? Ch’u n’s’capés mai pó quel ch’u s’voia dì? Ch’e’ scor pó quand ch’t’Insogni (48), e quand t’insogni l’è sempra un gran Casen (12): Impastrucìs ad merda (48) int un Albergh (48), intent che un Capuzen l’è dria a cunfsè (48), e tal sint ch’e’ Marmogna (48), e t’vu Santì (17), mo u j è un Giu Bocs (49) ch’e’ Sona (64), e un Papagal (24), no un papagal, no, ’na Papagala (48), ch’la t’dis “Incminza e’ scors (48). Incminza e’ scors...”; E pó tci int un Panten (48), tramez un Bosch (49) che t’an ariv vnì fora, e’ dì che a lè, mo proprì a lè d’ad Drida (36), u j è dla Zenta (30), u j è di Baracun (48). Ch’i fa una Lusa (39)! E u s’ved nench dal Ragazi, a lè, ch’al bala (48), e un Cines (48), cun un Fiasch pin (48) ad qualquel, ch’u t’dis “Incminza e’ scors. Incminza e’ scors...”; Una Curira (48), cun e’ Mutor a nafta (48), la ven só par la Streda (44), da cleta perta un Broz cun dal faseni (48), int la streda una Porbia (48)... una gran porbia. U s’elza e’ Vent (40) e u n’s’ved guasi piò gnint. Cartazi (48) ch’al vola indipartot. A vegh vulè nench che Certifichet, fels (48), ch’a m’faset fè ch’la volta... Dop, un Rumor (84), cmé d’una Impastatrice (48). Carnera (48) in biclicleta u m’ven incontar, e’ Pedela (38) ch’u i dà ch’e’ pèr un Treno (20) e u m’Rogia (78) “Incminza e’ scors...”. Me, che int una men a tengh un Capon mort (48) e in cleta a j ò la Bebia, mo di ebrei (48), a prov ad Scavidel (38), mo u m’Bota a sota (48); E pó ancora a m’Insogn (48) dal robi broti: Un Cunvent antigh (48); dal Catacombi (48); un Cunsiglier dla pruvinza (48), ch’u i ciapa al Cunvulsion (48); la Berca andeda a fond (48), e Bercaiol ’fughè (48); e’ Let cun sora un mort (48). Cum a m’sò Dimagrì (48), a j ò la Fevra (48). Elta, mo elta che e’ Capel, d’un trat, u m’ciapa fugh (48). Me ch’a m’Lament de’ mel (48), e intent lo là; Quel ch’e’ carga e’ carbon (48); lo, sé, al sò ch’e’ va in zir a Dì de’ mel ad me (67). E’ va a dì in zir ch’i m’à Sequestrè i mobil (48). Però u n’è vera... E dop ’na Bota ad s-ciopa (48) e me a m’sò Sveg (20). E e’ Mort (47)? E’ Mort ch’l’eva da scor (48)? E’ mort, du eral?

62 - … Sentadó Zavaié, mo da la fevra (62). “Andeva (45), andeva, par no ’Rivé piò terd (62), e a s’era Instì da spos (62); e cun un Vent (40)... e pó e’ Piuveva (89), e a me l’Umbrela la m’s’era nenca rota (62); Ariv (46), ch’a vleva entrè int un Bal Privè (62), però a N’aveva i boch (62) par putéi Entrè (65); e Un, cun una faza ad quii ch’i n’fa mai un caz (62) (da Impieghé de’ cumun (19), tent par capìs) i Cavel mos (62) tot pin ad Brilantina (50); u m’Cema (52), e u m’dà un Goniometro (62), e e’ dis che l’è e’ Rimedi (62). Che pó e’ goniometro l’era una Furzena, rota (62), ch’aveva da druvè par Ciapè i sorgh (62)! Pó una Bota ad dulur (14). Ch’e’ sia la Prostata (62)? Mo cs’ ’ut prostata. No. L’è Cagarela (59)! E intent ch’a sò int e’ ces a lè ch’a Chigh (62), A l’impruvisa (89), u s’Azend al lusi (42), ch’i era Lom a petroli (62), e indipartot tot pin ad Doni cun al teti nudi (62). Zovni (40), ch’al smuveva la Penza (86), e tot d’intond al zireva l’Ula op (62). E sora un Zil Celest (43) cun sora pituré dal Nuvli bienchi (62), e in chev, a là int e’ scur, ’na screta granda, in du ch’e’ geva “Ollivud” (62). Pó a sò Caschè d’e’ let (62) e a m’sò Svigì (21)”.


Abbiamo anche scene di vita quotidiana come l’andare al cinema o a ballare:

64 -Sentaquatar, a Danzè (64). Ch’i denza chiitar, che me l’è a sà s’a Bal (3), ch’ò nenca un Cal (13) int un Did di pia (64). Che pó a balè u n’è propi ch’u m’Pisa (4). Tot cal Lusi (79) ch’a s’mov. Tot cla Zenta ch’la foma (64). Un Cheld (89). Una Poza ad scurezi (64). E pó tot Stret (17), ch’u m’pèr un Nid ad sorgh (64) e me, dop un po’, u m’ven Mel int la testa (32), e a m’voi ’ndè ca. Che me u m’amenca l’Aria (64). Pó tent u n’s’Bola (85) mai. Che l’ultma volta, ch’i suneva un Bolero (64), e a m’la sò vesta daventi a l’Impruvisa (89). L’Aparizion d’una senta (64). Una Vision (30). La Fumeva stugleda (64) int un Diven (60) e la Incavaleva al gambi (64) che lè trameza, acsé tra e’ lum e e’ scur e’ pareva u s’avdés ‘na Feta ad cherna (64). E Tot d’atond un udor ad Deodorent (64). Tra e’ Fior dl’amandla (64) e quand t’arvés ’na Scatla ad marmeleda (64). A m’S-ciod (64) da la Scarana (70) e pó a m’Avsen (64). E pareva da l’ès int e’ Marchè (63), mo gnenca in Piaza (72), a lè a e’ Marchè dal bes-ci (64), e dé ch’u j è la Fira (63) ad Sant’Antoni (8). A n’ò fat gnenca in temp ’d santì l’Udor (35), che la s’inviiva a là cun che Pataca (22). E’ fiol de’ Cantunir (64). L’Odontotecnich (64). Ch’l’è Un cun di baioch (25). Mei andès a ca ch’ò Guardè ’des l’urloz (64) e l’è zà Terd (64). Che ’tent, ò al Sachi svuiti (64) e ’na Zanzeia gonfia (64) ch’la m’fa mel (46). L’è mei ch’a m’vaga a fè l’Areosol (64). E pó i dà un Cinema (65), par Television (65), ch’e’ casca un Meteorite (64), la Tera (11) la s’Inseca (64) e dop un pò e’ da fora enca i Marziin (64).

Chiudo e per ricollegarmi all’inizio, vi leggerò la fine del mondo: il 79.

79 - La Fen de’ mond (79) la segna stentanov. A sem In chev (25), a e’ zir de’ Dvanadur (79). Daventi (64) a nun u s’Arvés (23) sol l’Abes (89), e nun a sam in chev, ormai int l’Urel (76). E’ basta un gnint: Vutè (79) par ch’l’Imbezel (66), Ciud e’ cumò (79) trop fort, Alzè la vosa (79), un dè a No ès puntueli (79), o ‘Zend (32) la Machineta (79) par Fè lusa (7)... e a s’Aruzlém (56) d’in zó senza a Farmès (85). La Porta la è bruseda (79) la n’tin piò, e e’ Dieval trasfurmè (79) cumé un gran Dregh (34) e’ Calarà (42) da e’ Zil (3). E pó, cun e’ su Fiè (77), e’ Darà fugh (56) a tota l’Atmosfera (79). In cla Lusa (39) Ireela (79), la Bes-cia ch’la durmiva (79) sota a tera, la Avnirà só (69), cun un gran Fié (59) ’d Scurezi (83), e un Rumor (84) cumé ch’e’ fos ‘d Mitraglja (79). E quela ch’la s’Maseva (85) sota a e’ Mer (1) la darà só enca lia, par no ès d’ad mench. Cun di Rog (79), cmé se tot i Lop (15) de’ Mond (90), i fos d’acord par Saluté (35) la Luna (6). E e’ mer, Nir (22) cmé un Padlon (66) e’ Farzarà (86) cumé un Farzai ad pateti (79). E alora un bastarà piò l’Esorcesta (79), i Boch in Benca (79) o al Mudandi ‘d seda (70). U s’Cuiarà (45) cumé u s’pò coi dal Zrisi (79) e e’ Sburarà (79) quand ch’u s’putrà Imbudlé cmé murtadela (79). E nun tot Zet (79) cmé un Brench d’caval (79), inveci, Andam aventi (79).


  pdf Stampa Indice  
Box Contatti
• Web-Mail
Catalogo Tosca Edizioni

Menu sito
  ► home ::
  ► chi siamo ::
  ► novità ::
  ► autori ::
  ► agenda eventi ::
  ► leggiamo e commentiamo ::
  ► scarica audio ::
  ► scarica video ::
  ► scarica testi ::
  ► 2+1 nessuno, centomila
  ► gallerie immagini ::
  ► link ::
  ► contattaci ::
Radio Tosca ::

Tosca Edizioni pubblicazioni
Cerca nel sito
Info Sito
Utenti online: 3
Visite al sito: 40522
Visite odierne: 4
Record online: 143
(il 5/07/2021 - 18:51)
Traduzione Sito
Translate to English Translate to French Translate to German Translate into Dutch Translate to Swedish Translate to Japanese
Translate in Polish Translate to Danish Translate to Czech Translate to Portuguese Translate to Spanish Translate to Turkish
Up New-CMS 2.1 Valid CSS Valid html 5 GNU General Public License Up